Kategóriák

5 tipp fotós portfólióhonlapok designjához

Egy trendi, designos, ugyanakkor hatékony fotós portfólióhonlap elkészítése néha nehezebb lehet, mint gondolnád. Egy átlagos céges vagy termékhonlaphoz képest ugyanis egészen mások az elvárások. Ergo egészen mások a hatékonyság feltételei is. Sok esetben a készítésnek csak a kreativitásod – és a weboldalszerkesztőd – szab majd határt – de csak akkor, ha a weboldalad végső célját végig szem előtt tudod tartani.

A megjelenített képek szóljanak a célközönségednek

A feltöltött képeidnek a célközönségednek kell szólnia. Mindegy, hogy ez a célközönség egy-egy esküvőre készülő pár, akik a nagy naphoz keresnek fotóst, egy profi reklámfotókra vágyó cég, vagy esetleg egy ruhagyártó, aki divatfotóst keres.

A lényeg, hogy te magad befolyásolhatod, hogy a honlapod látogatói fognak-e tőled ajánlatot kérni. Ha esküvői és babafotózást vállalsz, akkor a portfóliódnak világos, sok fehér színt használó és pozitív érzelmeket keltő képeket kell tartalmaznia.

Esküvői fotó portfólió jellegű honlap készítése témában a Wezzpage blogján

Ha divatfotós vagy, valószínűleg trendi, az aktuális divatnak megfelelő stílusú képeket készítesz – akár tárgyakkal, akár emberekkel a középpontban. Ha megrendeléseket szeretnél, a honlapod látogatójának is ezt kell megmutatnod. Egy divattervező, esetleg egy ruhagyártó nem babafotókat és nem ételfotókat szeretne látni.

Könnyítsd meg a kapcsolatfelvételt

Hiába éred el, hogy a weboldalad látogatói megcsodálják a képeid, hosszú ideig ott ragadjanak a honlapodon, beleszeressenek a képeidbe, és veled akarjanak dolgozni, ha…

…ha nem tudnak kapcsolatba lépni veled.

A legjobb, ha szinte mindenhol és bárhol megtalálhatják az elérhetőséged. Ez lehet:

Szinte mindegy, hogy mit és hová teszel, de néhány alapelvet vegyél figyelembe:

  1. Legyen pontos a megadott adat! – ezt nem kell magyarázni, ugye?
  2. Vedd figyelembe, hogy talán nem mindenki szeret telefonálni. Elképzelhető, hogy jobban jársz, ha mind az e-mailcímed, mind a telefonszámod megadod, így mindenki azt a csatornát választhatja, amelyik neki megfelelőbb.
  3. Ne legyen hivalkodó. Épp annyira fontos, hogy ne told a látogatók arcába, hogy hívjanak föl, mint amennyire fontos, hogy amikor már kapcsolatba akarnak lépni veled, meg tudják tenni…
     

A legtöbb honlapkészítő programmal – így a Wezzpage segítségével is – a kapcsolati aloldalak létrehozása egyáltalán nem nehéz, főleg nem időigényes, így mindenképp érdemes néhány percet foglalkoznod ezzel.

Csak nagy felbontású képeket használj

Ha valaki, különösen egy potenciális ügyfél ellátogat egy fotós portfólióhonlapjára, akkor jó minőségű képeket szeretni látni – persze nagy felbontásban. Ne szúrd ki a szemét egy „full size” képpel, amelynek a felbontása 450px x 450px.

A képek egy általános honlapon az illusztrációt szolgálják. A te esetedben azonban a képek a fő attrakciók. Éppen ezért nem érvényes rájuk a sávszélesség miatt optimalizált minőség. A portfóliód látogatója azért megy a honlapodra, hogy a munkádat a lehető legjobb minőségben lássa. Nem apró, kis felbontású, alig látható képekre vágyik. Hanem olyanokra, amelyek minden képpontján látszik, hogy érted a dolgod, és profi vagy.

Ha pedig az igazán jó minőségű képek érdekében néhány másodpercet várnia kell; nos, meg fogja tenni.

Mivel a betárcsázós internet korának már vége, a nagy felbontású, minőségi képek egy profi fotós honlapján abszolút megengedhetők.

A honlap szerkesztőjében általában könnyű beállítani, hogy egy-egy képre kattintva az megjelenjen egy felugró "ablakban". Állítsd be a szerkesztésnél, hogy amikor a felhasználó rákattint a képre, az jelenjen meg nagyobb méretben - ezzel a betöltés idejét is tudod javítani, és a felhasználói élményt is.

Készíts layoutot a honlapkészítés előtt

Nem véletlen, hogy a webdesignereknél bevett szokás vázlatot készíteni a layoutról. Még mielőtt hozzányúlnának az egérhez és a billentyűzethez, pláne a weboldalkészítéshez.

Egy layout sketch előzetes készítése segítségedre lesz abban, hogy a honlapkészítő program alkalmazása során ne veszítsd szem elől az eredeti céljaidat. Az előző ponthoz hasonlóan itt is a célközönségedet kell figyelembe venned.

Ez vonatkozik:

  • a színekre,
  • az elrendezésre,
  • a navigációra,
  • a használt ikonokra,
  • a tipográfiára,
  • mindenre.
     

Ha még frissen felvázolod az elképzeléseidet, később nehezebben tereli majd el a figyelmed egy-egy új modul, szín, betűtípus stb. Ez persze nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem változtathatsz a vázlathoz képest.

A lényeg az, hogy minden, amit csinálsz – az eredeti terv és a későbbi változtatások is – mind egy jó és hatékony portfólió irányába mutassanak.

A weblapszerkesztő program használata előtt készíts layout tervet

Forrás: SitePoint, a sketch készítője Mike Rohde

Szóval: készíts layoutot még mielőtt megnyitnád a weboldalszerkesztőt.

Védd meg a képeid és a szerzői jogaid

Szinte mindegy, milyen trükköt próbálsz alkalmazni a képeid védelmére, mindig lesz valaki, aki így vagy úgy, de megpróbálja majd ellopni őket.

Kipróbálhatsz többféle módszert is, például – ha a honlapkészítő programod segít ebben –, hogy letiltod a jobb gombbal kattintás lehetőségét, vagy hogy minden képet háttérként ágyazol be, aztán pedig reménykedsz, hogy a felhasználók nem értenek hozzá eléggé, hogy letöltsék a képed.

Tévedsz. Meg fogják oldani.

Az egyetlen, eddig igazán sikeresnek bizonyuló módszer, ha vízjellel látod el a képeidet. A jpg. fájlba ágyazott vízjellel elérheted, hogy hiába lopják el a képed, a tulajdonos mindig látszani fog. És persze minél nagyobb az a vízjel, annál nehezebb lesz megszabadulni tőle.

Keress rá a Google képkeresőjében a fashion és Shutterstock szavakra - így a fentihez hasonló eredményeket fogsz kapni, ahol láthatod, az egyik legnagyobb Stock oldal, a Shutterstock hogyan oldja meg ezt a kérdést.

Persze vannak árnyoldalai is. A vízjel elhelyezése időigényes folyamat, ráadásul a képek sem fognak annyira jól kinézni, mint nélküle. Összességében azonban mégis megéri – és a honlapod látogatói is érteni fogják.

Ami még érdekelhet