
Az a helyzet, hogy ennek a bejegyzésnek már egy hete meg kellett volna jelennie itt, a blogon. Sajnos azonban az történt, hogy beütött a nyár – nálatok nem? –, és megcsúsztunk. Úgyhogy a kurtafarkú kismalac átkerült – na nem az üveghegy, hanem – a hétvége túloldalára. Cserébe olyan alaposan elmagyarázzuk, mi a brand storytelling és hogyan használd, hogy rögtön megérted majd.
A brand storytelling vagy történetmesélés csaknem annyira népszerű kifejezés, mint a SEO vagy keresőoptimalizálás, az online marketing, vagy épp a mobilbarát weboldal. A többivel szemben viszont elég egyszerűnek tűnik – csak el kell mondani a sztorid, és kész, passz. Vagy nem. A focihoz hasonlóan Magyarországon a marketinghez is 10 millió ember ért, sokan mégsem tudnak jó, illetve hatékony weboldalt létrehozni.
A történetek tanítanak, kapcsolatot teremtenek és szemléltetnek
Ezúttal az elejétől indulunk: a történetek mesélése minden embernek alapszükséglete. Történeteken keresztül ismerjük meg a világot, történeteken keresztül szocializálódunk, ismerjük meg, mi a jó és mi a rossz. Történetek révén ismerjük és értjük meg a szabályokat. A Bosszúállók például megtanítja, hogy összefogva sokkal erősebbek vagyunk, mint egyedül, a Kiskolozs, Nazskolozs (mese a Hetvenhét magyar népmeséből) arra, hogy igazán nem erkölcsös dolog a testvérünk ellen áskálódni, a Lúdas Matyiból pedig az derül ki, hogy a rossz mindig elnyeri büntetését (ezért nem érdemes rossznak lenni).
A mindennapok során persze nem ennyire nagyívű mesék kerülnek terítékre, de amikor reggel elkésel a megbeszélésedről, elmondod, hogy akkora dugó volt a Nagykörúton, hogy másfél óráig tartott, mire megtettél egy amúgy negyedórás utat. És elég jó esélyed lesz rá, hogy a tárgyalópartnered megértően bólogat, hogy igen, múlt héten ő is belefutott egy hasonló dugóba.
Mi történik, amikor valamilyen történetet mesélsz? A beszélgetőtársad fejében ilyen dolgok jelennek meg:
- „Igen, ismerem ezt az érzést!”
- „Persze, amikor én meg…”
- „Naná, én is jártam már így! Amikor…”
Sőt, nagyon is elképzelhető, hogy ezt nemcsak magában gondolja, hanem egy hasonló történet elmondásával megerősíti benned, hogy érti, miről beszélsz.
Szóval, a történetmesélés, vagy divatos kifejezéssel élve a storytelling tanít, kapcsolatot teremt, és szemléltet.
Mi köze ennek a honlapodhoz?
Jogos kérdés. Miért mesélnél sztorikat, amikor valamilyen terméket vagy szolgáltatást szeretnél eladni?
A storytelling lényege, hogy amit elmondasz, érzékletesen, beszédesen és hatékonyan közvetítse a céged értékeit, a mondanivalódat. Hogy az olvasód azt gondolja magában: „Igen, ilyennel már találkoztam, átérzem, miről beszélsz!” Nem a sztori a lényeg, hanem amit mondani akarsz vele; a történet „csupán” az eszköz.
Amikor például a weboldalszerkesztőben odáig jutsz, hogy épp kitöltenéd, miről szól a céged, gondold végig, mire lesz kíváncsi a látogatód. Arra, hogy:
- Te Minta Pál vagy, 1998-ban alapítottad a céged, és azóta összesen 123 országba utaztattad el az ügyfeleid, vagy arra, hogy
- amikor 23 évesen elutaztál Indiába, az óceán partján ülve rájöttél, hogy a lehető legtöbb embernek esélyt kellene adni arra, hogy ilyen és ehhez hasonló dolgokat éljen meg. Ezért létrehoztad az utazási irodád, és büszke vagy arra, hogy az ügyfeleid a tengerben búvárkodva láthattak teknősöket, vagy épp a Fuji tetejéről nézhették meg a napfelkeltét, esetleg egy norvég fjord partján lévő házikóban iszogatták a reggeli teájukat.
A lényeg az, hogy a honlapod látogatói el tudják képzelni, amit mondasz nekik, majd vagy azonosulni tudjanak vele, vagy a történet valamilyen vágyat keltsen bennük!
Ahogy a fentiekből látszik, a történetmesélés éppúgy működőképes egy olyan honlapon, amelyet nem frissítesz cikkekkel rendszeresen, mint egy olyan weboldalon, amelyen blogot is találsz.
Ha tehát ott tartasz, hogy el kell mondanod, ki vagy te, miért csinálod, amit csinálsz, ne fogd vissza magad, és ne légy szégyellős! Mondd el a sztoridat, meséld el, miért is vágtál bele a lovastornába vagy épp az ételszobrászatba!
Lassan a testtel!
Ahogy sokminden mással, a történetmeséléssel is okosan kell bánni. Ne vidd túlzásba, ne légy csöpögős, és ne térj el a tárgytól!
Fontold meg viszont az alábbi irányelveket:
- Fogalmazd meg, hogy kinek írsz! Kinek szánod a terméked vagy a szolgáltatásod? Ha például a nagycsaládos anyukáknak gyártasz mosószert, akkor ne magyarázd részletekbe menően az összetételét! Neki az lesz a fontos, hogy amikor a két kopé fia nyakig sárosan hazaér, akkor ne kelljen órákig sikálni a pólókat, hogy azok újra vállalhatóan nézzenek ki. És fordítva; ha nagyüzemi felhasználásra gyártasz tisztítószert, akkor van rá esély, hogy az ügyfeledet érdekelni fogja, mennyi idő alatt szakad majd el a lepedő, ha a te fehérítőd használja.
- A bullshit-generátor senki sem érdekel! Megvan a tuti sztori, amivel mindenki rád lesz majd kíváncsi? Fogalmazz tömören; ne fecsegj! Egyáltalán nem biztos, hogy szükség van még arra a nyolcadik mondatra is. Van egy aranyszabály: ha egy mondat neked nem hiányzik a szövegből, akkor az olvasónak sem fog!
- Tedd fel magadnak a kérdést: milyen típusú sztorid van? Ha egy élményekkel, cselekvéssel, akcióval teli történeted van, használj sok cselekvő igét és rövid, lényegre törő mondatokat. Ha viszont egy hangulatot, érzést mutatnál be – például, hogy milyen nálad kávézni egy hideg, borongós, latyakos február estén –, akkor a hangulatfestő és hangutánzó szavakra, a jelzőkre fektesd a hangsúlyt. Érzékeltesd, milyen az élmény, amit a vendéged kap!
- Nem mindig a szöveg a legjobb tartalom. Gondold át, hogy ezúttal hatékonyabb lehetnél-e egy képpel vagy videóval. Gondoltál már arra, miért olyan népszerűek mostanában a GIFek és a mémek? Másodpercekbe, képekbe sűrítve mondanak el teljes élményeket, érzelmeket, sztorikat. Egy gesztus, egy arckifejezés, egy mozdulat, amelyet a társadalom is legitimál, mindenkinek ismerős lesz, és mindenkiben kelt valamilyen érzelmet. A kulcsszó a sűrítés. Pillanatok alatt megérti mindenki, hogy mire gondoltál.
- És végül, de nem utolsó sorban: legyél hiteles! Senki sem fogja elhinni neked, hogy tavaly nyáron, amikor Tunéziában nyaraltál, összefutottál Luke Skywalkerrel, és dumáltatok egy jót a droidokról a két lemenő nap fényében, a buckalakók társaságában…
A tuti példa
És ahogy az elején megígértük, jöjjön a történetmesélés mintája.
Ismered G. I. Joe figuráját? A kemény akcióhőst, amelynek apró műanyagfigurájára a legtöbb fiúgyerek halálosan vágyott? A G. I. Joe – legalábbis Neil Patel szerint – minden idők egyik legjobb tartalommarketinges példája.
G. I. Joe kicsi műanyagfigurája már korábban is létezett, de nem egészen teljesített az elvárásoknak megfelelően. 1982-ben ezért a Marvel és Hasbro kiadták a “G.I. Joe – Egy valódi amerikai hős!” című képregényt. A nagy cél az volt, hogy hátteret, átélhető, átérezhető, vágyak tárgyává alakuló sztorit adjanak a szuperkatonának.
Ez annyira jól sikerült, hogy az első, két rövid történetet tartalmazó képregény megjelenését követő 2 hónapon belül az 5 és 12 év közötti fiúk 20 százalékának volt már legalább 2 vagy annál több G. I. Joe figurája! 7 év alatt pedig azt is elérték, hogy a sorozat a Marvel egyik legerősebb alakja legyen, és az azonos körülmények között élő 3 fiúból legalább kettőnek legyen egy ilyen figurája.
Ha te is legalább egyszer kérted a szüleidet, hogy vegyenek neked kicsit G. I. Joe-t, akkor kétszer is gondold meg, mielőtt sztori nélkül hagyod az olvasóid!
- Facebook oldal vagy weblap? December 18, 2014Rezsicsökkentés Wezzpage módra March 12, 2015
- Így hidald át a nyelvi határokat Facebook oldaladon April 15, 20152 óra alatt átfogó kép a Wezzpage-ről April 28, 2015
- Hogyan fogjak bele weblapom elkészítésébe? May 29, 20154 kérdés, amit a nyitóoldaladnak meg kell válaszolnia June 01, 2015
- Miért van szükséged mobiloptimalizált honlapra? June 11, 201510.000! Köszönjük! June 17, 2015
- Ettől lesz profi hatású a weblapod 1. rész June 30, 2015A brandépítés itt kezdődik July 21, 2015
- Hogyan maradjunk nyugodtak nyomás alatt? February 25, 2016Hat gyakori webdizájn hiba, ami árthat a weboldalnak February 10, 2016
- 11 ügyfél típus, akiket engedj el March 07, 2016A bevételszerző weboldal alapjai April 05, 2016
-
Reszponzivitás: tények, tévhitek, tippek June 17, 2016
-
Hérodotosz, a bor meg a cégére és a honlapod June 24, 2016
- A sikered ott van, ahol… a kurtafarkú malac túr July 05, 2016
- 1 logó ide, egy galéria oda; így építsd fel a honlapod July 17, 2016Mutasd a favikonod, megmondom, ki vagy! July 21, 2016
- Tartalomtípusok A-Z – avagy mit tölts fel a honlapodra July 29, 2016Van képed hozzá? August 05, 2016
- Új kategória a színezők között: a bevételszerző August 10, 2016Hogyan hatnak a színek a bevételedre? August 12, 2016
- Színes, szélesvásznú álomhonlap – hogyan válassz designt? August 21, 2016Ördögűzés a javából: a nagy HTML demisztifikálás August 24, 2016
- Vállalkozói felkészülés a karácsonyra; igen, most! September 13, 2016Hogyan készítsd el 9 egyszerű lépésben, fél órán belül a saját weboldalad? September 18, 2016
- Tudd meg, merre megy az olvasó a honlapodon! September 22, 20163 remek módszer, amellyel növelheted weboldalad hatékonyságát September 28, 2016
- Szeretnéd tudni, mi napjaink egyik leghatékonyabb marketingeszköze? October 17, 2016
- A kevesebb több: hogyan néz ki egy modern főoldal? November 01, 20165 követendő webdesigntrend 2017-re November 30, 2016
- Hogyan járul hozzá a honlapod a karácsonyi kampány sikeréhez? December 08, 2016Heuréka forrása: az Alfa Tréning January 28, 2017
- Hogyan szerezz ügyfeleket hasábokkal? January 31, 2017Honnan tudhatod meg, hogyan építs be chat-funkciót a honlapodra? February 22, 2017
- Te magadnak készítesz honlapot...? March 26, 20173 hatékony vizuális eszköz az egyszeri képen túl April 25, 2017
-
Hogyan ér egy jó szó újabb ügyfeleket? May 16, 2017
- Közepes díjcsomag nagy lehetőségekkel May 28, 2017