Kategóriák

Széna vagy szalma, avagy mire akarod használni a honlapod?

Gondolattól a bevételszerző honlapig 2. rész

Most, hogy túlvagyunk azon, miért van szükséged honlapra, térjünk rá a tervezés első lépésére. Az egyik első tanácsunk: ne menj fejjel a falnak, vagyis ne kezdj hozzá semmihez addig, amíg nem tisztáztad, mit fogsz csinálni a honlapoddal, az milyen célt fog szolgálni!

A stratégiai megközelítés a rögösebb, ugyanakkor a jövedelmezőbb út. Ez azt jelenti, hogy – a remélhetőleg nagy lelkesedésben, hogy honlapot készíthetsz néhány perc alatt – ne az legyen az első dolgod, hogy a szerkesztőben mindent bepakolsz a honlapra, kezdve a lehető legunalmasabb köszöntővel, át a tökéletesen funkciónélküli, szakmai zsargonnal teli termékbemutatáson egészen a csodaszexi, ám semmitmondó tájképekig.

Ahová ki akarunk lyukadni: mielőtt nekiesel a weboldalszerkesztőnek, ülj le egy üres papírlap vagy word elé, és fogalmazd meg egy mondatban, hogy mi a célod a honlapoddal. Hozunk néhány példát; jót és rosszat egyaránt.

A jó, a rossz és a…

Ahogy NE csináld (ebből csak egyet mondunk, mert a rossz példa ragadós, és nem szeretnénk, ha tévedésből ezt tűznéd ki célul):

„A honlapom célja, hogy tájékoztassam a vásárlóimat.”

Mi ezzel a probléma? Nem konkrét.

  • Miről szeretnéd tájékoztatni a vásárlókat? A legjobb termékedről, az időjárásról, arról, hogy mik az iparágad legfrissebb hírei, hogy hány kiló krumpli van a spájzodban, vagy esetleg a 2016-os hazai gyümölcstermésről?
  • A meglévő vásárlóidat szeretnéd erről a valamiről tájékoztatni, esetleg azokat, akik már hallottak rólad, de még nem vásároltak, vagy azokat, akiknek még fogalmuk sincs, te ki vagy, de beleesnek a célcsoportodba?
     

Egyszerűen megfogalmazva: tedd első olvasatra is egyértelművé, hogy miért fordítasz energiát arra, hogy legyen a cégednek egy saját honlapja! Ez nagyon fontos, hiszen időt, szellemi energiát és pénzt fektetsz be. Hidd el, a saját dolgod könnyíted meg, ha az elején inkább több időt szánsz rá a cél megfogalmazására, de utána minden további részfeladatot céltudatosan, a célt szem előtt tartva oldasz meg.

Jogos a kérdés: akkor milyen a jó célmeghatározás?

  • Konkrét (a lehető legkonkrétabb).
  • A céged stratégiáján alapul. (Van, ugye?)
  • A terméked/szolgáltatásod milyensége adja az alapját.
  • Közvetve vagy közvetlenül tartalmazza a honlap konverziós funkcióját.

Tegyük fel, hogy van egy együttműködő ipari robotokat gyártó céged. A célmeghatározás valahogy így néz ki helyesen:

„Az a célom a honlapommal, hogy a középvállalkozásoknak is egyértelművé tegyem, hogy szakértőként olyan robotokat gyártok, amelyek számukra is megtérülnek.”

Mitől jobb ez, mint az előző?

  • Rögtön leszűkíti a célcsoportot a (magyar) cégekről a középvállalkozásokra.
  • „Egyértelművé tegyem” – vagyis tájékoztatni fogod őket sok/több dologról.
  • „Szakértőként” – vagyis fontosnak tartod, hogy ennek a témának szakértője vagy.
     

Ha ipari robotokat gyártasz cégek számára, akkor egyértelmű, hogy nem webshopra lesz szükséged. Egy automatizálási megoldás ugyanis komoly befektetés, egy cégvezető sem fog ilyen eszközt netről rendelni. Ahogy neked a lakásvásárlásnál, itt a cégvezetőknek fontos, hogy minél több dolgot megtudjanak a termékről.

Ehhez:

  • minden elérhető és hasznos dolgot közzé kell tenned az egyes robotokról, a biztonsági megoldásokról, a termelésre gyakorolt hatásról, a megrendelési és szervizelési folyamatról stb. Alapos, ugyanakkor érthető leírást és indoklást kell nyújtanod az egyes gépekről.
  • Mivel nem egy csomag zsepiről beszélünk, a cégvezetőnek minden valószínűség szerint fontos lesz, hogy értesz-e ahhoz, amit csinálsz. Be kell bizonyítanod, hogy a te területeden az egyik, ha nem a legjobb vagy. Csak így fog megbízni benned annyira, hogy ilyen mértékű befektetéssel megbízzon.
     

Összességében ez a honlap egy erősen tartalomközpontú (nem szükségszerűen szövegközpontú – lehet videókat is használni), az ismeretszerzést, a szakértői pozícionálást és a bizalomépítést szolgáló honlap lesz.

Biztos lehetsz benne, hogy ha zsebkendőket és WC-papírt gyártasz, akkor nem lesz szükséges a fentiekhez hasonló alapos, szakmailag meggyőző tájékoztatásra. Ez a két termék mindennapi használati eszköz, és hacsak nem a járványügyi hivatal sterilszobáiba gyártasz, akkor senkit nem fog érdekelni, hogy mennyire értesz a papír összetételének meghatározásához.

Ne erőlködj a szöveggel, ha…

Bemutatunk röviden még egy példát, hogy biztosan egyértelmű legyen, mire gondolunk. Ezúttal képzeld el, hogy rendezvényfotós vagy, és az egyik legjobb vagy Magyarországon abban, hogy tökéletesen örökítsd meg egyes események legfontosabb pillanatait, legemlékezetesebb hangulatait.

„A honlapom célja, hogy rendezvényre készülő cégek és magánszemélyek viszontlássák, mennyire hitelesen és emlékezetesen örökítem meg a rendezvényeket, és ez alapján akarják megrendelni a szolgáltatásom.”

Ellentétben a robotokkal, ezúttal inkább közvetlen értékesítéstámogatásról beszélünk, és nem lesz szükség sok szöveges magyarázatra, hiszen ahogy mondani szokták, egy kép többet mond ezer szónál. Ha a képeidet szeretnéd eladni, azokat kell bemutatnod. A honlapod látogatóinak bele kell feledkezniük a fotóidba, gyönyörködni bennük, majd arra gondolni, hogy „Szeretném, ha az én esküvőmről is ennyire jó képek készülnének. Fel is hívom a fotóst.”

Ebben az esetben a hangsúly a vizuális elemeken lesz, vélhetően nem túl gyakori frissítéssel, de mindenkor érvényes és élő kapcsolatfelvételi lehetőséggel, hiszen azt szeretnéd, ha a honlap látogatója rögtön felhívna, és ajánlatot kérne, vagy megrendelést adna le.

Ha törik, ha szakad, szerepeljen a honlapon…

Akadnak dolgok, melyek a fent kitűzött stratégiavezérelt céltól függetlenül szerepelniük kell a honlapon. Ezek olyan információk, melyek a cégportfóliótól, terméktől és szolgáltatástól függetlenül alapvetőnek számítanak.

  1. Ki vagy te? Minta Pál egyéni vállalkozó vagy épp az ABC Kft? Jellemzően nem kell túlzásba vinni, de biztosra kell menned, hogy a weboldal látogatója – ha épp akarja – utána tud nézni, kihez szeretne fordulni. Akadnak szolgáltatások, melyek esetében ezt érdemes kiegészíteni a cégvezető és a szakértők bemutatásával, a cég küldetésének, történetének megosztásával.
     
  2. Miért lesz jó valakinek, ha az ügyfeled lesz? Itt is mindegy, hogy a fenti zsebkendőről, a fotókról, a robotokról, versenylovakról vagy éppen egy számlázóprogramról van szó, a látogatódnak tudnia kell, miért lesz neki előnyös, ha üzletet köt veled. Pl. azért, mert a te lovaddal nemzetközi versenyeket nyerhet, és sok pénznyereményt gyűjthet be.
     
  3. Kapcsolat, kapcsolat, kapcsolat. A legszebb, leginformációdúsabb weboldal sem ér semmit, ha a felhasználó a folyamat végén nem tudja felvenni veled a kapcsolatot. Ha nem tud felhívni, nem tud neked e-mailt írni, nem tud ajánlatot kérni, vagy épp nem kap választ az érdeklődésére, akkor elveszítesz egy ügyfelet. Ezt nem kell tovább magyarázni, ugye?
     

Ez a cikk a „Gondolattól a bevételszerző honlapig” cikksorozatunk 2. része. Az előzőt, amelyben arról írtunk, miért van szükséged honlapra, és mi köze ehhez Hérodoosznak, itt találod.

Ami még érdekelhet