Kategóriák

Mutasd a favikonod, megmondom, ki vagy!

Az ördög a részletekben rejlik, és ennek megfelelően apró, ám annál hangsúlyosabb dolog a favikon, ha komolyan veszed a céged marketingjét és a brandinget. A története – mint sok másnál – szinte már internettörténeti érdekesség, a jelene és a jövője azonban sokkal inkább kézzelfogható.

A favikon az a kicsi, összesen 16x16 pixeles kis kép, amelyet a böngészők egy-egy oldal grafikus megjelenítéséhez használnak, és amelyet te magad a böngészőben a megnyitott oldal neve mellett látsz. Így:

A magukat komolyan vevő oldalaknak van favikonja. Láthatod ezt többek között:

  • a Gmailnél
  • a Nemzeti Sportnál
  • és a Wezzpage-nél. ☺
     

Nem mondom, hogy ide a rozsdás bökőt, de most sokan biztosan azt gondoljátok, hogy kisebb bajotok is nagyobb annál, minthogy erre odafigyeljetek és ezzel pepecseljetek. A helyzet azonban az, hogy egyáltalán nem reagáljuk túl a témát, a részletekre való figyelés annak a jele, hogy alaposak vagytok. Megbízható jele annak, hogyha egy ilyen apróságra figyelmet fordítatok, akkor az ügyfelek problémáit és kérdéseit sem nagyvonalúan fogjátok kezelni.

A favikon annak a jele, hogy jók vagytok abban, amit csináltok.

Természetesen nem garancia, de az emberi tapasztalatok és logika alapján a legtöbben ezt fogják gondolni.

Mire jó a favikon?

Némi internettörténeti érdekesség és fun fact annak, aki fogékony az ilyesmikre.

A favikon egy rövidítés, az angol favourite icon szóösszetételből ered, és… igen, kitaláltad, a kedvencek funkcióhoz kötődik. Manapság meredeken csökken azok száma, aki még kedvencnek jelölnek bármit is, korábban viszont ez nem így volt. Ha valaki kedvencnek jelölt valamit, akkor vizuális megjelenítésként a favikont használták – persze a honlap neve mellett. Ami még egy kicsit talán ennél is érdekesebb: ma már egy kattintás, és bárki láthatja a honlapja látogatottsági adatait – Analytics, köszi! –, de azért ez nem mindig volt így. Ha korábban, az internettörténeti hőskorban valaki adatokat szeretett volna, akkor egyszerűen csak azt mérte, mennyien jelölték kedvencnek az ő oldalát.

Köszönjük a történelemórát, de…

Mára ez sokat változott, a favikon célja tulajdonképpen a felhasználói élmény növelése. A mai böngészőkben a címsorban, a könyvjelzőknél vagy épp a honlapok neve mellett láthatod, ha több lap is meg van nyitva egy ablakban.

Ha nincsen beállítva a favikon, akkor ezeken a helyeken a böngésző egy általános ikont fog megjeleníteni, ezt:

De miért hagynál ki egy ilyen brandingelési lehetőséget, ha csak néhány percedbe kerül?

Az a helyzet, ha valamennyi is törődsz a felhasználói élménnyel, akkor használod a favikont…

Ami pedig ennél is fontosabb, nekünk, a Wezzpage-nél nem csak annyi a célunk, hogy csak úgy legyen egy honlapod. A lényeg számunkra, hogy egy olyan honlapod legyen, amelyre büszke lehetsz. Ehhez pedig figyelned kell a részletekre is, ha igazán hatékony akarsz lenni.

A branding, valljuk be, egy összetett, és sok elemében továbbgondolást szükséges dolog, a favikon viszont egy igen egyszerű, és csupán néhány percet vesz igénybe belőle.

Favikon öt percben?

1. perc

Válaszd ki a képet! A lényeg, hogy egy kis méretben is jól látható, vagyis jól definiált, felismerhető kép legyen. A legjobb, ha ilyen a logód is. Ne olyan képet válassz, amely nagyon részletes, mert az 16x16 pixelen csak egy paca lesz.

2. perc

Méretezd át. Legyen négyzet alakú, majd szinte bármely programot használva – konkrétan még a Paint is alkalmas rá – méretezd át. Mivel ez ekkora méretű lesz, nem kell 600x600-as méretűt használnod, mert egész egyszerűen felesleges.

3. perc

Mentsd el akár jpeg, akár png, akár gif, akár icon fájlformátumban. A mai böngészők már mindet tudják kezelni, mindegy, hogy melyiket használod.

4. perc

Nyisd meg a wezzoldalad adminját, válaszd a beállításoknál a weboldal beállításait, és töltsd fel az elmentett képet!

5. perc

Ellenőrizd! Egyrészt nyisd meg a honlapod, és nézd meg, hogy valóban szerepel-e a favikon a megfelelő helyen, másrészt pedig nézd meg, látszik-e a kép!

Ha - már csak kíváncsiságból is - kipróbálnád a favikon beállítását, de nincs honlapod, próbáld ki a Wezzpage weboldalszerkesztőjében.

Ami még érdekelhet