A clickstreammel azért érdemes foglalkoznod, mert megmutatja a honlapod gyenge pontjait megmutatja a felhasználóid szokásait, és megmutatja azt is, hol történik meg a kitűzött konverziód. Az egészet hasonlítsd ahhoz, mint amikor te vásárolsz, és amikor a szomszéd néni vásárol – ugyanazt az utat járjátok be a boltban? Nos, a felhasználóid sem a honlapodon.
A clickstream kifejezés nem fordul meg túl gyakran Magyarországon. Sőt valljuk be, nem sokan foglalkoztak még vele. Ha viszont a honlapoddal sikereket akarsz elérni – vagyis ügyfeleket akarsz szerezni és közösséget építeni –, akkor érdemes rászánnod egy kevés időt.
Kezdd el például most! Meg tudhatod, mi köze a clickstreamnek a szomszéd néni vásárlási szokásaihoz, és hogyan járul hozzá ahhoz, hogy magasabb legyen a konverziós arányod.
Az egésznek a lényege, hogy a honlapanalitikai eszközök, így a Google Analytics is megmutatja neked, hogy a felhasználók milyen „útvonalon” közlekednek a honlapodon. Láthatod:
- hol léptek be
- onnan továbbkattintottak-e, és ha igen, akkor merre
- melyik az a tartalmad, amelyik közvetve vagy közvetlenül konverzióhoz vezeti a felhasználókat
- melyik oldal a leggyengébb láncszem, vagyis hol lépnek ki a legtöbbet, ezáltal hol hiúsul meg a legtöbb regisztráció, vásárlás, feliratkozás stb.
Mit tudsz a honlapodról?
Ha használod az analitikai eszközöket – vegyük például alapul most a Google Analyticset – akkor többek között ilyen alapadatokkal találkozol:
- hányan látogatják az oldalad
- honnan érkeznek (Facebook, Google, esetleg direkt kattintás?)
- mennyi időt töltenek el a honlapodon
- mik a látogatóid demográfiai jellemzői
A nagy kérdés: ezekből az adatokból tudni fogod, melyik cikked motiválja a felhasználókat a legújabb kézműves lekvárod megrendelésére?
Nyilván nem.
Ha ezt tudni akarod, meg kell nézned a clickstreamet – avagy szép magyar nevén a kattintásfolyamot –, és végig kell követned a felhasználók útvonalát. Szinte az ő fejükkel tudsz gondolkodni.
Így néz ki a clickstream:
Forrás: Loop11
Ez az az ábra, amelyből megismerheted a közönséged viselkedését. Ez fog segíteni abban, hogy optimalizálni tudd a honlapod. Például, hogy a felhasználók az általad kijelölt értékesítési tölcséren haladjanak végig.
A Google Analytics esetében ez kicsit másként néz ki, így:
Ezt az Analytics felületén a viselkedési folyamat, angolul users flow pontban találod.
Ebből megtudtam, hogy az elmúlt egy hétben a közösségi hálózatokból érkező felhasználók esetében a blog melyik cikke volt a legnépszerűbb, sőt azt is, hogy onnan továbbkattintottak-e olyan oldalra, amely konverziót jelenthet.
Mint amikor a szomszéd néni vásárol
Én úgy vásárolok, hogy előre készítek egy listát arról, amire szükségem van – tipikusan tej, hús (csirke), zöldség-gyümölcs, tojás. Pontosan tudom, hogy ezek az általam ismert üzletben hol találhatók.
Bemegyek a boltba, és célirányosan elindulok a megfelelő polc felé. Ismerem a megszokott márkákat, így amikor odaérek, leveszem a terméked a polcról, örömmel konstatálom, hogy a kedvenc tejem nem fogyott el, majd elszambázok a pénztárig.
Így néz ki, amikor vásárolok (a zöld pötty azt jelöli, ahol leveszek valamit a polcról):
A szomszéd néni ehhez képest: fejből tudja, hogy mire szokott szüksége lenni. Kenyér, liszt, tojás, tej, cukor, csirke far-hát, szalámi, sajt, gyümölcs és zöldség, mosópor, mosogatószer, fólia, kakaó az unokáknak. Azt is tudja, ezek a termékek hol vannak.
Ennek ellenére bemegy, elindul. Szinte azonnal megáll az akciós termékeknél, mondván: „De jó, akciós a virágcserép; jövőre úgyis kelleni fog, veszek párat.” Megy tovább. Odaér a konyhai eszközökhöz. Nincs szüksége semmire, de eszébe jut, hogy múltkor látott az újságban egy jó konyharuhát. Odamegy és megnézi, van-e.
És ez így meg tovább. Minden második sorban eszébe jut valami, vagy lát egy akciós táblát, ezért odamegy, és percekig válogat a termékek között, hogy melyik a legolcsóbb, melyik magyar, melyikben van a legkevesebb E-tartalmú anyag stb.
Amikor ő így vásárol, az így néz ki – elég lekövetni, igaz?
A boltok vezetői pedig ezek alapján egészen pontosan tudják, hogy hová mit kell tenni. Hová kerüljenek az akciós és szezonális termékek, az áruház melyik pontjára kell tenni a babaruhákat, milyen típusú termékek kerüljenek a pénztárak közelébe és a többi.
Most pedig képzeld el…
Te magad a honlapodra látogatók nyomába tudsz eredni, és meglesheted, hogy melyikük a:
- célirányosan haladok, és tudom, mit akarok, melyikük a
- körbenézek, mert szoktak jó akciók lenni, és melyikük a
- nincs szükséges új tévére, de megnézem az elektronikai eszközöket, hátha…
típus.
Vagyis: pontosan látnád, hogy milyen (potenciális) vásárlóid és ügyfeleid vannak, ők mit keresnek a honlapodon, megtalálják-e azt, és származik-e belőlük bevételed.
Ez elég nagy előny lenne, igaz?
Tegyük fel, hogy bár nagy reményeket fűztél a legújabb online tanfolyamodhoz – ami a vállalkozói adózásról szól –, a felhasználók onnan mégis átkattintanak a vállalkozásindítás okosan tanfolyamra, és azt vásárolják meg.
Mit tudhatsz meg ebből?
- Tudod, hogy a tanfolyam témáját felmérés alapján választottad ki, mégsem akarják megvenni a látogatóid.
- Ez esetben valószínűleg a landing page kialakításában van a hiba.
- Biztosan elhelyezted a „letöltöm/megveszem” call-to-action gombot.
- Biztosan eléggé elmagyarázod az oldalon, hogy miért nem szabad kihagyni ezt a tanfolyamot.
- … és így tovább.
Konklúzió
Ha elkezdesz foglalkozni a clickstrteammel, az elsők között tehetsz szert arra az előnyre, amely a közösséged megismeréséből származik. A megszerzett tudás alapján ugyanis pontosítani a tudod a buyer personáidat. Ezáltal pedig pontosabban tudsz majd célozni.
Összességében kisebb szórással éred majd el azokat, akik valóban vásárlóid lehetnek, és az oldalak, valamint az értékesítési tölcséred optimalizálásával közülük is magasabb konverziós arányt tudsz majd elérni.
Tiszta haszon!
- Google Analitika beillesztése January 05, 2015A bevételszerző weboldal alapjai April 05, 2016
-
Reszponzivitás: tények, tévhitek, tippek June 17, 2016
-
Hérodotosz, a bor meg a cégére és a honlapod June 24, 2016
- A sikered ott van, ahol… a kurtafarkú malac túr July 05, 2016
-
Tartalomtípusok A-Z – avagy mit tölts fel a honlapodra July 29, 2016
- Tudd meg, merre megy az olvasó a honlapodon! September 22, 20163 remek módszer, amellyel növelheted weboldalad hatékonyságát September 28, 2016
- Hogyan szerezz ügyfeleket hasábokkal? January 31, 2017Adat nélkül a honlapod, mondd, mit ér? February 27, 2017
- Te magadnak készítesz honlapot...? March 26, 2017