Nem, nem azzal, hogy megvendégeled őket egy-két adag hasábkrumplival. Sokkal inkább azzal, hogy megkönnyíted a böngészési folyamatukat a 2-3 hasábos elrendezéssel. De tényleg érdemes hasábokat alkalmazni a honlapodon? Valószínűleg igen, ezért összegyűjtöttük, milyen esetekben érdemes hasábokat készíteni a honlaposra, és ez hogyan segíti az ügyfélszerzésed.
Nézed az online és print magazinokat, és hasábokat látsz. Nézed az újságokat, és hasábokat látsz. Nézed otthon a tányérodat, és hasábokat látsz. Ja, az az ebéded! Ez krónikus jele, hogy valami – ezúttal konkrétan a hasábok használata – szöget ütött a fejedbe.
A hasábokról – már a hasábkrumplin kívül – leginkább az újságok esetében hallhattál.
Egyik elsőszámú funkciójuk, hogy mivel a sorok rövidek, megkönnyítik az olvasó dolgát. A kisebb távolság miatt ugyanis a szem könnyebben és gyorsabban találja meg következő sor elejét.
A nagy lapszélességű újságok esetében ez kiemelten fontos, hiszen a sorok akár kétszer olyan hosszúak is lehetnek, mint például egy átlagos, A5-ös vagy annál kicsivel nagyobb méretű könyv esetében.
Emellett ráadásul a nyomtatott lapok gyakran apró betűmérettel dolgoztak – és teszik ezt mind a mai napig.
Éppen ezért a hasábokra tördelés funkciója az olvasók dolgának megkönnyítése volt.
Noha az újságok nyomdai tördelése valószínű, hogy számodra legfeljebb érdekesség vagy fun-fact lehet, az olvasóid dolgának egyszerűbbé tétele már nem olyan idegen. Igaz?
A mobilra optimalizálás, a nagy térközök, a tövid bekezdések és persze a SEO is mind az olvasók érdekében lett kitalálva. (Azért nem vagyunk álszentek, természetesen az üzleti érdekek is szerepet játszottak. De mivel az üzlet az olvasók – avagy vásárlók – nélkül nem jöhet létre, meg kell könnyíteni a potenciális ügyfeleid dolgát.)
Egy hasáb, két hasáb, hány hasáb?
Ha tehát törődsz a honlapod felhasználói élményével, akkor törődnöd kell a szöveg olvashatóságának növelésével is.
Ez egyszerű.
Ami nem feltétlen az, az a kérdés, hogy vajon mikor érdemes több hasábbal dolgoznod? És egyáltalán mennyi hasábot alkalmazz? Mennyi a túl sok?
A túl sok hasáb azt jelenti, hogy a sorok túl rövidek, és a szemnek túl gyakran kell váltania közöttük. Ez hasonlóképpen megnehezíti az olvasást, mint ahogy azt a túl hosszú sorok teszik.
Ha tehát úgy döntesz, hogy több hasábot hozol létre, a 2-3 darabot célozd meg!
Mikor érdemes hasábokat használni?
A kérdés megválaszolásához tudnod kell, milyen tartalmat szeretnél megosztani a közönségeddel.
Egy cikk írásánál például nem kell egynél többre gondolnod; a honlapokon – különösen a mobilra optimalizált honlapokon – az egy hasáb és a ritkán és rövid bekezdésekkel szedett szöveg több mint megfelelő.
Ez persze azt is jelenti, hogy egy több hasábban általában olyan oldalaknál érdemes gondolkozni, amelyek egynél több tartalmi elemet jelenítenek meg.
Magazin-jellegű layout
Például sok cikket egymás mellet – ez a hagyományos magazin-jellegű elrendezés. Ezeknél egy-egy cikk az alábbi formában jelenik meg: a cím, egy indexkép és egy rövid leírás (vagy header, kopf stb.).
Többek között így nézhet ki:
Az indexkép persze nem kötelező, és ahogy a fenti kép is mutatja, keverheted a megoldásokat: néhol van kép, néhol nincs. Ám a cím és a rövid leírás kötelező elemnek számítanak, hiszen az olvasó ez alapján fogja tudni, rá akar-e kattintani a cikkre, és el akarja-e olvasni, amit tartalmaz.
Kártya-design
A kártya-jellegű design nagyon is közel áll az online magazinok megoldásához. Ez a megoldás nagy barátja azoknak, akiknek a honlapján sok tartalom van. A kártyák ugyanis elkülönítik az egyes tartalmi elemeket, és jobban átláthatóvá teszik az oldalt.
Ha például kézműves termékeket készítesz, házi készítésű finomságokat árulsz, recepteket mutatsz be stb. akkor ez a layout a barátod lesz.
A kártya-designt a Pinterest tette világsikerré, amikor lehetővé tette, hogy a felhasználói kitűzhessék egy táblára a nekik tetsző képeket.
A kártya-jellegű designról ebben a cikkünkben írtunk többet – itt egyúttal néhány követendő webdesign-trendről is olvashatsz.
Több szolgáltatás bemutatása
Fotósként foglalkozol reklám-, divat- és kreatív esküvői fotózással is. Szeretnéd ugyanakkor ezeket könnyen átláthatóan bemutatni.
Az egy sorban elhelyezett 3 hasáb valószínűleg segítségedre lesz.
Fotósként látványos és hatékony megoldás, ha az egymás mellett elhelyezett rövid bemutatások alatt elhelyezel egy galériát vagy képvetítőt. A látogatóid így a szolgáltatásaid mellett azonnal láthatják a munkáidat is.
A fenti megoldás rögtön két okból is jó – és ezzel azonnal növeli a lehetőséget arra, hogy a honlapod látogatójából ügyfél váljon.
Egyrészt aki kíváncsi a szolgáltatásodra, különösebb erőfeszítés nélkül meg tudja nézni, mire számíthat. Milyen képeket készítesz, milyen a stílusod, és ezek tetszenek-e neki.
Ha pedig igen, akkor nem kell kattintgatnia, hogy megtalálja a szolgáltatásaidat, hanem azonnal meg tudja nézni például az esküvői fotózás oldaladat.
Mivel manapság az online világ és tájékozódás jellemzője, hogy a látogató nem szeret keresgélni, és ha nem találja, amit keres, 3-4 kattintás után kilép, ezzel nagy szívességet teszel magadnak.
Ugyanezt javasoljuk, ha pénzügyi tanácsadóként szeretnéd bemutatni, hogyan segíted az ügyfeleid, esetleg ha rendezvényszervezőként akarod láthatóvá tenni a profilod.
Legfőbb termékek kiemelése
A szolgáltatások mellett persze lehetséges, hogy kézműves termékekkel foglalkozol, ami lehet lekvár, chiliszósz vagy ékszer.
Ilyenkor kifejezetten ajánlott nyilvánvalóvá tenned, melyek az ügyfeleid kedvenc termékei. A célod, hogy a látogatód a honlapod megnyitása pillanatában lássa, mit érdemes megnéznie.
Ha kiemeled neki a három kedvenc terméket, akkor tudatod vele, hogy ezekkel érdemes kezdenie, mert a többség rendkívüli módon kedveli őket.
Ugyanígy, ha akciós termékeid vannak, emeld ki azokat!
Legyen szembeszökő az olvasód számára, hogy „Nézd csak, ez most akciós! Kattints rá, olvasd el, és döntsd el, tetszik-e!”
Te alkalmazol hasábokat? Ha igen, mire? Mondd el kommentben, és adj ötleteket a többieknek!
- Facebook oldal vagy weblap? December 18, 2014Rezsicsökkentés Wezzpage módra March 12, 2015
- 4 kérdés, amit a nyitóoldaladnak meg kell válaszolnia June 01, 2015Miért van szükséged mobiloptimalizált honlapra? June 11, 2015
- 10.000! Köszönjük! June 17, 2015Ettől lesz profi hatású a weblapod 1. rész June 30, 2015
- Hat gyakori webdizájn hiba, ami árthat a weboldalnak February 10, 2016A bevételszerző weboldal alapjai April 05, 2016
-
Reszponzivitás: tények, tévhitek, tippek June 17, 2016
-
Hérodotosz, a bor meg a cégére és a honlapod June 24, 2016
- A sikered ott van, ahol… a kurtafarkú malac túr July 05, 2016
- 1 logó ide, egy galéria oda; így építsd fel a honlapod July 17, 2016Mutasd a favikonod, megmondom, ki vagy! July 21, 2016
- Tartalomtípusok A-Z – avagy mit tölts fel a honlapodra July 29, 2016Hogyan hatnak a színek a bevételedre? August 12, 2016
- Színes, szélesvásznú álomhonlap – hogyan válassz designt? August 21, 2016Ördögűzés a javából: a nagy HTML demisztifikálás August 24, 2016
- Felnőttlegó a felhasználói élményért! August 31, 2016Tudd meg, merre megy az olvasó a honlapodon! September 22, 2016
- 3 remek módszer, amellyel növelheted weboldalad hatékonyságát September 28, 20165 tipp fotós portfólióhonlapok designjához October 10, 2016
-
A kevesebb több: hogyan néz ki egy modern főoldal? November 01, 2016
- Szeretnél egy saját mindent-megoldó-Wezzpage-varázspálcát? November 13, 20165 követendő webdesigntrend 2017-re November 30, 2016
- Hogyan járul hozzá a honlapod a karácsonyi kampány sikeréhez? December 08, 2016Hogyan szerezz ügyfeleket hasábokkal? January 31, 2017
- 5 elengedhetetlen tudnivaló a UX-ről March 19, 2017Te magadnak készítesz honlapot...? March 26, 2017
- 3 alapvető webdesigner-eszköz vállalkozóknak April 23, 20173 hatékony vizuális eszköz az egyszeri képen túl April 25, 2017