Kategóriák

5 elengedhetetlen tudnivaló a UX-ről

Nagy összegben mernénk fogadni arra, hogy 10 emberből csupán 1-2 fő tudná egyértelműen megmondani, mi az a UX. A gondolkodásmód és a ráépülő módszerek azonban a honlapod sikerének egyik oszlopát kellene adják, ezért most tiszta vizet öntünk a pohárba, hogy te is észrevedd, ha valaki félrebeszél.

Noha a UX fogalma már évekkel ezelőtt betört a honlapkészítés, az online marketing és webfejlesztés területére Magyarországon is, legtöbben csak kirakatszóként használják.

Divatos, jól cseng, (angol,) továbbá aki folyékonyan használja, egyértelműen szakértőnek tűnik azok előtt, akik nem ismerik a fogalmat. Még akkor is, ha egyébként neki sincs halványlila… gőze sem arról, amiről azt hiszi, hogy van.

De vajon mennyien vannak, akik tényleg tudják is, miről beszélnek, amikor a UX-et emlegetik?!

Finoman fogalmazunk, amikor azt mondjuk, kevesen.

Érdemes viszont időt szánni rá és megismerkedni vele, mert okos és átgondolt alkalmazása jelentős vevőszerző hatással bír.

Lássuk tehát a medvét, miről hablatyolunk, amikor a UX-et emlegetjük?

A UX nemes egyszerűséggel felhasználói élményt jelent

Nem egyenlő a szintén gyakran emlegetett UI fogalmával, amely a felhasználói felület vizuális megjelenítését jelenti.

Ezzel szemben a UX – avagy User Exprience (Design) a felhasználói élményt, és annak előre történő megtervezését takarja.

Dióhéjban szólva az a lényege, hogy tesztek, adatok és elemzések alapján előre megtervezed, hogy a honlapodra érkező felhasználó milyen élményben részesüljön.

Fontos tudnod, hogy a UX nem az általános értelemben vett webdesignt jelenti. Noha itt is tervezés történik, nem annak a megtervezése, amilyen vizuális megjelenéssel a weboldalad olvasója találkozni fog.

A felhasználói élményt lehet – és kell is – tervezni

Igen, a felhasználó élmény megtervezése manapság már elterjedt szokás. Ha te magad szeretnél gondoskodni arról, hogy a felhasználód eljusson a vásárlásig, és nem pedig a sült galambot akarod várni, akkor neked is ideje elkezdened foglalkozni a UX-szel.

A tervezés lényege, hogy a weboldalad olvasóiról szerzett tudás és adatok segítségével középpontba kerül a felhasználó honlapodon szerzett élménye, majd ennek az élménynek a továbbfejlesztése.

A felhasználói élmény tervezése során olyan feladatok kerülnek elő, amelyek azt célozzák, hogy egy-egy terméket – például a weboldaladat – hatékonyan és élvezetesen lehessen használni.

UX design – honnan ered, hogyan történik?

A UX design fogalma még a ’90-es évek végéről származik, a Nielsen Norman Group Design Consultancy egyik alapítójától, Don Normantől.

Norman definíciója szerint: a user experience magában foglalja a céggel, annak szolgáltatásaival, termékeivel kapcsolatos végfelhasználói interakciók minden vonatkozását.

Ez persze azt is mutatja, hogy az eredeti elképzelés szerint a UX egyáltalán nem csak a weboldalak felhasználói élményének tervezését jelenti. Vagyis lényegében bármilyen termék élvezetes használatát megelőzheti.

A munka során többek között az alábbi lépések kerülnek sorra:

  • az ügyfelek (valamint versenytársak és versenytárs termékek) elemzése
  • a felhasználói élmény végpontjának, vagyis a célnak a kijelölése
  • az ügyfelek viselkedésének megismerése
  • a termék felépítése
  • tartalmi kialakítás
  • tesztelés
     

Ebből is látható, hogy a UX során egyáltalán nem csak grafikusi vagy épp programozói feladatok vannak.

A UX design sokkal inkább interdiszciplináris tudomány. A designer egyszerre piackutató, marketingszakember, designer és projektmenedzser is.

A UX növeli a felhasználói elégedettséget és hűséget

Veled mi történik, amikor megnyitsz egy weboldalat? Fontos számodra, milyen élménnyel találkozol? Hogy könnyen és gyorsan megtalálod-e amit keresel? Hogy mindenközben kellemesen érzed magad, vagy esetleg frusztrált vagy, mert pocsék a honlap kinézete, és kínszenvedés bármit megtalálni?

Gondolkodj a felhasználód fejével!

Ha te nem szereted a kínosan lassú weboldalakat, a végeláthatatlan keresgéléseket, a se vége-se hossza termékoldalakat, akkor a te honlapod olvasója sem fogja szeretni.

Foglalkozz azzal, hogy a weboldaladra érkező felhasználók érezzék kellemesen magukat, amíg a honlapodon időznek, és érd el, hogy szívesen jöjjenek vissza!

Ez az egyik kulcsa annak, hogy ne kelljen minden egyes alkalommal újabb és újabb felhasználókat szerezned. A számuk ugyanis véges.

Ha olyan terméket/szolgáltatást kínálsz, amely a buyer persona- és célcsoport-meghatározásod alapján is széles közönséget érdekel, ugyanakkor Magyarországon tevékenykedsz, még akkor is várható, hogy idővel „rászorulsz” majd a visszatérő vendégekre.

Arról nem is beszélve, hogy egy elégedett vásárlót mindig könnyebb megtartani, mint újakat szerezni.

Az az élmény, amit a felhasználóid a weboldaladon kapnak, meghatározza, visszatérnek-e hozzád, vagy akár megemlítik a termékedet az ismerőseiknek.

A UX segít, hogy a felhasználóid érezzék a törődésed

A UX a felhasználói szükségleteket helyezi előtérbe. Arra koncentrál, hogy a weboldalad látogatóinak mire van szükségük, és mitől fogják jók érezni magukat.

Nem azt teszi az első helyre, hogy neked mint vállalkozónak mire van szükséged, miért akarsz eladni.

Képzeld csak el: amikor találkozol egy potenciális ügyfeleddel, nem azt mondod el neki, hogy neked miért lesz jó, ha ő megveszi a terméked.

Ez eléggé öngyilkos lépés lenne, igaz? Ahogy te sem veszel semmit az eladó két szép szeméért, úgy tőled sem ezért fognak vásárolni.

Vagyis azt kell elmondanod a vásárlódnak, hogy a terméked milyen szükségletét elégíti ki, milyen problémáját oldja meg, miért lesz neki jó, ha vásárol tőled.

És amennyiben azt érzi, hogy neki valamiért jobb, könnyebb lesz az élete a termékedtől vagy szolgáltatásodtól, akkor vásárolni fog.

A UX nem egy extra a terméked/honlapod esetében

Tévhit, hogy a UX-szel nem muszáj foglalkozni, és csak egy plusz elem, egy extra szolgáltatás pl. a honlapodhoz, hogy még egy fokkal jobban működjön.

A felhasználói élmény megtervezése nem olyan, mint az új autóknál az ülésfűtés. Tekints rá úgy, mint kormányra vagy épp a futóművekre, melyek alapjaiban határozzák meg a vezetési élményt.

A UX épp ilyen alapfelszerelése a honlapodnak, ha magad akarod befolyásolni, mennyire vagy sikeres.

Ennek megértéséhez fontos megjegyezni, hogy a felhasználói élmény minden esetben kialakul, amikor valaki megnyitja a honlapodat.

Hogy ez az élmény milyen lesz, és hogy szívesen járnak-e majd vissza a látogatók, csak és kizárólag rajtad múlik. Te tudod befolyásolni – persze csak ha akarod…

Ami még érdekelhet