Kategóriák

Reszponzivitás: tények, tévhitek, tippek

Tegye fel a kezét, aki még nem hallotta (eleget): reszponzív dizájn, reszponzív honlap, reszponzivitás. Most az tegye fel, aki tudja, hogy ez a kifejezés mit jelent, és miért fontos az online világban. Látatlanban is merünk fogadni, hogy a második kérdésnél sokkal többen gondoltatok arra, hogy azért ez nem is olyan egyszerű. Most megkönnyítjük a dolgod; összefoglaljuk mi ez, és miért mondogatják, hogy a Google megbüntet, ha nem ilyen a honlapod.

Kezdjük az elején! A reszponzív webdizájn lényege, hogy a honlapod mindenféle eszközön – legyen az asztali gép vagy laptop, esetleg tablet vagy mobil – esztétikusan fog kinézni, és használható lesz. Például a menüsort felváltja az úgynevezett hamburgerikon, amely jóval kisebb helyet foglal, de ettől még a felhasználó bármikor megnézheti a menüt. Ez a felhasználóbarát és egyszerű magyarázat.

menu_ikon

A reszponzív honlapok esetében az történik, hogy a weboldalad mellé nem kell külön mobilra/okoseszközre optimalizált változatot is készíteni (tudod, pl. m.nso.hu), mert megnyitáskor a weboldalad kódja automatikusan (sokszor újratöltés nélkül) alkalmazkodik az eszközhöz, és annak megfelelően jelenik meg. Vagyis egyetlen honlapot kell fejleszteni, amely eszközfüggetlen lesz.

A nem reszponzív weboldalak esetében vagy készült egy külön mobileszközökre fejlesztett, „másik” honlap, vagy az okostelefonról, tabletről érkező felhasználó a honlap zsugorított változatát látja majd. Ez cseppet sem ideális; ha a látogatód szeme kifolyik attól, hogy megpróbálja megtalálni a megfelelő menüpontot, akkor bajban vagy.

Enélkül nem élet az élet

Nem nehéz belátni, mennyire fontos a reszponzív weboldal, amikor Magyarországon a felnőtt internetezők 67 százaléka, összesen 3,3 millió ember használ okostelefont (eNET – Telekom jelentés/2015), ráadásul háromnegyedük soha nem is kapcsolja ki. Az eNET jelentés szerint ráadásul hatvan százalék már nemcsak wifit, hanem mobilinternetet is használ. Ez barátok között is 2 millió mobilnetező. Tegyük fel, hogy te szobafestő vagy, így komoly esélyed van rá, hogy ennek a kétmillió embernek nagy része célcsoportod - hiszen néhány évente a legtöbben kifestik az otthonukat. Ha a honlapod nem reszponzív, akkor potenciális vásárlóid jelentős részét elveszítheted – nem a te szolgáltatásaid részleteit fogják böngészni hazafelé a buszon, hanem a versenytársadét, aki azonnal versenyelőnybe került veled szemben.

Ha ez nem lenne elég meggyőző, egy gyakorlati példa: egy, a Facebookon futtatott hirdetésre érkezett kattintások 70-80 százaléka mobileszközről érkezett. Ha a honlapod nem reszponzív, illetve nem mobilra optimalizált, szinte biztos, hogy az új látogatót néhány másodperc után elveszíted.

A hab a tortán

Biztosan hallottad már a viccet:

Tetszik vagy sem, kissé fekete humorral azt is mondhatjuk, hogy egy holttest elrejtéséhez a legjobb hely a Google találati lista második oldala.

2015. óta ugyanis a Google kifejezetten hátrányban részesíti azokat a honlapokat, amelyek nem mobilbarátok. 2014-ben a mobiltelefonok használata világszerte meghaladta a számítógépekét, így ez a döntés teljes mértékben megalapozott.

Tévhit viszont, hogy a reszponzív dizájn rögtön teljes mértékben mobilbarát megoldás is. Ha honlapodra írt szövegek, esetleg az elhelyezett gombok túl kicsik, a képek viszont túl nagyok, és a betöltés lassú, szintén nem számíthatsz sok jóra.

Ahogy az is tévhit, hogy ha reszponzív oldalad van, az már rögtön keresőbarát. A reszponzivitás csak egy szegmense a keresőoptimalizálásnak. Ahhoz, hogy az első oldalra kerülj, megfelelő, fontos tartalmat kell létrehoznod, és az sem árt, ha rendszeresen frissíted a honlapod. Mindezek mellett sok egyéb szempont is létezik (itt találsz néhány tippet), a lényeg az, hogy mobilbarát megoldás nélkül kifejezetten hátrányba kerülsz.

Itt találod azt az eszközt, mellyel megnézheted, hogy áll a szénád a Google-nél.

Pro és kontra

Láthatod, hogy ma már nem kérdés, hogy szükséged van-e reszponzív dizájnra, de azért lássuk a TOP 3 (+1) előnyt…
  1. Felhasználóbarát: mindegy, hogy a látogató a buszon szeretne olvasni, esetleg a tabletjén az erkélyen ücsörögve, vagy egy szép méretes monitoron. Mindegyiken megteheti, méghozzá kényelmetlenségek nélkül.
     
  2. Keresőbarát: a megfelelően átgondolt tartalommal és kialakítással (pl. nem használsz túl nagy képeket, illetve túl kicsi gombokat) nemhogy hátrányba nem kerülsz majd a versenytársaiddal szemben, de ha ők még nem reagáltak erre az igényre, kifejezetten előnyben leszel.
     
  3. Az felhasználók szívesen térnek majd vissza az oldaladra szabad perceikben.
     
  4. A honlap fejlesztésének fázisában nem kell több weboldalt megtervezni.

..és a TOP 3 hátrányt (amelyek mindegyike kiküszöbölhető ma már):
  1. Elképzelhető, hogy a mobilbarát megjelenéshez kompromisszumokat kell kötnöd. A flash-tartalmakat például felejtsd el. Mondjuk azt egyébként is, mert a Google például már amúgy is háborút indított a flash-tartalmakkal szemben.
     
  2. Jobban át kell gondolnod a tartalmakat: nem érdemes túl nagy, hosszan töltődő videókat és képeket beillesztened, illetve a nagy táblázatokat is kerülnöd kell.
     
  3. Vannak olyan tartalmak, amelyeket nem egyszerű mobileszközökre is optimalizáltan kialakítani. Egy-egy összetett honlap vagy épp webshop kialakítását alaposan meg kell tervezni.

 

Így csináljuk mi

A Wezzpage szerkesztőjével készített minden honlap reszponzív. Nincs kivétel; ez a szolgáltatásunk része. Bárki szeretne is honlapot, legyen az sarki pék, mosodatulajdonos, független fotóriporter vagy épp ételszobrász, mobilbarát wezzoldala lesz.

Ha megnyitod a Wezzpage szerkesztőfelületét, akkor a publikálás gomb mellett közvetlenül jobbra láthatod azt a gombot, mellyel megnézheted, a honlapod hogyan fog megjelenni a különböző eszközökön. A gomb fölé húzva az egeret három ikont látsz. Ezek fentről lefelé haladva: hagyományos, asztali nézet; tablet nézet és mobil nézet. Így:

Ha a Wezzpage megoldásainak teljes listáját látni szeretnéd, kattints ide.

Ami még érdekelhet