
Tegye fel a kezét, aki még nem hallotta (eleget): reszponzív dizájn, reszponzív honlap, reszponzivitás. Most az tegye fel, aki tudja, hogy ez a kifejezés mit jelent, és miért fontos az online világban. Látatlanban is merünk fogadni, hogy a második kérdésnél sokkal többen gondoltatok arra, hogy azért ez nem is olyan egyszerű. Most megkönnyítjük a dolgod; összefoglaljuk mi ez, és miért mondogatják, hogy a Google megbüntet, ha nem ilyen a honlapod.
Kezdjük az elején! A reszponzív webdizájn lényege, hogy a honlapod mindenféle eszközön – legyen az asztali gép vagy laptop, esetleg tablet vagy mobil – esztétikusan fog kinézni, és használható lesz. Például a menüsort felváltja az úgynevezett hamburgerikon, amely jóval kisebb helyet foglal, de ettől még a felhasználó bármikor megnézheti a menüt. Ez a felhasználóbarát és egyszerű magyarázat.
A reszponzív honlapok esetében az történik, hogy a weboldalad mellé nem kell külön mobilra/okoseszközre optimalizált változatot is készíteni (tudod, pl. m.nso.hu), mert megnyitáskor a weboldalad kódja automatikusan (sokszor újratöltés nélkül) alkalmazkodik az eszközhöz, és annak megfelelően jelenik meg. Vagyis egyetlen honlapot kell fejleszteni, amely eszközfüggetlen lesz.
A nem reszponzív weboldalak esetében vagy készült egy külön mobileszközökre fejlesztett, „másik” honlap, vagy az okostelefonról, tabletről érkező felhasználó a honlap zsugorított változatát látja majd. Ez cseppet sem ideális; ha a látogatód szeme kifolyik attól, hogy megpróbálja megtalálni a megfelelő menüpontot, akkor bajban vagy.
Enélkül nem élet az élet
Nem nehéz belátni, mennyire fontos a reszponzív weboldal, amikor Magyarországon a felnőtt internetezők 67 százaléka, összesen 3,3 millió ember használ okostelefont (eNET – Telekom jelentés/2015), ráadásul háromnegyedük soha nem is kapcsolja ki. Az eNET jelentés szerint ráadásul hatvan százalék már nemcsak wifit, hanem mobilinternetet is használ. Ez barátok között is 2 millió mobilnetező. Tegyük fel, hogy te szobafestő vagy, így komoly esélyed van rá, hogy ennek a kétmillió embernek nagy része célcsoportod - hiszen néhány évente a legtöbben kifestik az otthonukat. Ha a honlapod nem reszponzív, akkor potenciális vásárlóid jelentős részét elveszítheted – nem a te szolgáltatásaid részleteit fogják böngészni hazafelé a buszon, hanem a versenytársadét, aki azonnal versenyelőnybe került veled szemben.
Ha ez nem lenne elég meggyőző, egy gyakorlati példa: egy, a Facebookon futtatott hirdetésre érkezett kattintások 70-80 százaléka mobileszközről érkezett. Ha a honlapod nem reszponzív, illetve nem mobilra optimalizált, szinte biztos, hogy az új látogatót néhány másodperc után elveszíted.
A hab a tortán
Biztosan hallottad már a viccet:
Tetszik vagy sem, kissé fekete humorral azt is mondhatjuk, hogy egy holttest elrejtéséhez a legjobb hely a Google találati lista második oldala.
2015. óta ugyanis a Google kifejezetten hátrányban részesíti azokat a honlapokat, amelyek nem mobilbarátok. 2014-ben a mobiltelefonok használata világszerte meghaladta a számítógépekét, így ez a döntés teljes mértékben megalapozott.
Tévhit viszont, hogy a reszponzív dizájn rögtön teljes mértékben mobilbarát megoldás is. Ha honlapodra írt szövegek, esetleg az elhelyezett gombok túl kicsik, a képek viszont túl nagyok, és a betöltés lassú, szintén nem számíthatsz sok jóra.
Ahogy az is tévhit, hogy ha reszponzív oldalad van, az már rögtön keresőbarát. A reszponzivitás csak egy szegmense a keresőoptimalizálásnak. Ahhoz, hogy az első oldalra kerülj, megfelelő, fontos tartalmat kell létrehoznod, és az sem árt, ha rendszeresen frissíted a honlapod. Mindezek mellett sok egyéb szempont is létezik (itt találsz néhány tippet), a lényeg az, hogy mobilbarát megoldás nélkül kifejezetten hátrányba kerülsz.
Itt találod azt az eszközt, mellyel megnézheted, hogy áll a szénád a Google-nél.
Pro és kontra
Láthatod, hogy ma már nem kérdés, hogy szükséged van-e reszponzív dizájnra, de azért lássuk a TOP 3 (+1) előnyt…
- Felhasználóbarát: mindegy, hogy a látogató a buszon szeretne olvasni, esetleg a tabletjén az erkélyen ücsörögve, vagy egy szép méretes monitoron. Mindegyiken megteheti, méghozzá kényelmetlenségek nélkül.
- Keresőbarát: a megfelelően átgondolt tartalommal és kialakítással (pl. nem használsz túl nagy képeket, illetve túl kicsi gombokat) nemhogy hátrányba nem kerülsz majd a versenytársaiddal szemben, de ha ők még nem reagáltak erre az igényre, kifejezetten előnyben leszel.
- Az felhasználók szívesen térnek majd vissza az oldaladra szabad perceikben.
- A honlap fejlesztésének fázisában nem kell több weboldalt megtervezni.
..és a TOP 3 hátrányt (amelyek mindegyike kiküszöbölhető ma már):
- Elképzelhető, hogy a mobilbarát megjelenéshez kompromisszumokat kell kötnöd. A flash-tartalmakat például felejtsd el. Mondjuk azt egyébként is, mert a Google például már amúgy is háborút indított a flash-tartalmakkal szemben.
- Jobban át kell gondolnod a tartalmakat: nem érdemes túl nagy, hosszan töltődő videókat és képeket beillesztened, illetve a nagy táblázatokat is kerülnöd kell.
- Vannak olyan tartalmak, amelyeket nem egyszerű mobileszközökre is optimalizáltan kialakítani. Egy-egy összetett honlap vagy épp webshop kialakítását alaposan meg kell tervezni.
Így csináljuk mi
A Wezzpage szerkesztőjével készített minden honlap reszponzív. Nincs kivétel; ez a szolgáltatásunk része. Bárki szeretne is honlapot, legyen az sarki pék, mosodatulajdonos, független fotóriporter vagy épp ételszobrász, mobilbarát wezzoldala lesz.
Ha megnyitod a Wezzpage szerkesztőfelületét, akkor a publikálás gomb mellett közvetlenül jobbra láthatod azt a gombot, mellyel megnézheted, a honlapod hogyan fog megjelenni a különböző eszközökön. A gomb fölé húzva az egeret három ikont látsz. Ezek fentről lefelé haladva: hagyományos, asztali nézet; tablet nézet és mobil nézet. Így:
Ha a Wezzpage megoldásainak teljes listáját látni szeretnéd, kattints ide.
- Hogyan keress hatékonyan a Google-ben? November 13, 2014Keresőoptimalizálási alapok December 10, 2014
- Facebook oldal vagy weblap? December 18, 2014Google Analitika beillesztése January 05, 2015
- Rezsicsökkentés Wezzpage módra March 12, 2015Így hidald át a nyelvi határokat Facebook oldaladon April 15, 2015
- 2 óra alatt átfogó kép a Wezzpage-ről April 28, 2015Hogyan fogjak bele weblapom elkészítésébe? May 29, 2015
- 4 kérdés, amit a nyitóoldaladnak meg kell válaszolnia June 01, 2015Miért van szükséged mobiloptimalizált honlapra? June 11, 2015
- 10.000! Köszönjük! June 17, 2015Ettől lesz profi hatású a weblapod 1. rész June 30, 2015
- A brandépítés itt kezdődik July 21, 2015Hogyan maradjunk nyugodtak nyomás alatt? February 25, 2016
- Hat gyakori webdizájn hiba, ami árthat a weboldalnak February 10, 201611 ügyfél típus, akiket engedj el March 07, 2016
- A bevételszerző weboldal alapjai April 05, 2016
- Reszponzivitás: tények, tévhitek, tippek June 17, 2016
- Hérodotosz, a bor meg a cégére és a honlapod June 24, 2016A sikered ott van, ahol… a kurtafarkú malac túr July 05, 2016
-
1 logó ide, egy galéria oda; így építsd fel a honlapod July 17, 2016
- Mutasd a favikonod, megmondom, ki vagy! July 21, 2016Tartalomtípusok A-Z – avagy mit tölts fel a honlapodra July 29, 2016
- Van képed hozzá? August 05, 2016Új kategória a színezők között: a bevételszerző August 10, 2016
- Hogyan hatnak a színek a bevételedre? August 12, 2016Színes, szélesvásznú álomhonlap – hogyan válassz designt? August 21, 2016
- Ördögűzés a javából: a nagy HTML demisztifikálás August 24, 2016Hogyan készítsd el 9 egyszerű lépésben, fél órán belül a saját weboldalad? September 18, 2016
- Tudd meg, merre megy az olvasó a honlapodon! September 22, 20163 remek módszer, amellyel növelheted weboldalad hatékonyságát September 28, 2016
- Szeretnéd tudni, mi napjaink egyik leghatékonyabb marketingeszköze? October 17, 2016
- A kevesebb több: hogyan néz ki egy modern főoldal? November 01, 2016Szeretnél egy saját mindent-megoldó-Wezzpage-varázspálcát? November 13, 2016
- 5 követendő webdesigntrend 2017-re November 30, 2016Hogyan járul hozzá a honlapod a karácsonyi kampány sikeréhez? December 08, 2016
- Heuréka forrása: az Alfa Tréning January 28, 2017Hogyan szerezz ügyfeleket hasábokkal? January 31, 2017
- Honnan tudhatod meg, hogyan építs be chat-funkciót a honlapodra? February 22, 2017Adat nélkül a honlapod, mondd, mit ér? February 27, 2017
- Te magadnak készítesz honlapot...? March 26, 20173 hatékony vizuális eszköz az egyszeri képen túl April 25, 2017
-
Mit kapsz a Start díjcsomagunktól? April 30, 2017
-
Közepes díjcsomag nagy lehetőségekkel May 28, 2017
- Oldalak menüpont: az első benyomás a cégedről May 30, 2017